Yooka-Laylee recensie

Datum Van Creatie: 19 Maart 2021
Updatedatum: 14 Kunnen 2024
Anonim
Yooka-Laylee Review

Inhoud

Een echt leuk spel met rare humor

Onze redacteuren onderzoeken, testen en bevelen onafhankelijk de beste producten aan; hier vindt u meer informatie over ons beoordelingsproces. We kunnen commissies ontvangen voor aankopen die zijn gedaan via de door ons gekozen links.

4

Yooka-Laylee

Verhaallijn: Steun alstublieft magische geletterdheid

Dr. Quack, werkend namens de kwaadaardige opperheer Capital B, heeft een machine gebouwd die elk boek ter wereld heeft gestolen. Yooka (een kameleon) en Laylee (een vleermuis) hebben een tekort aan geld en vinden een oud ogend antiek boekdeel in het wrak van hun schip. Voordat ze het voor huurgeld kunnen verpanden, steelt de machine van Dr. Quack het.

Yooka en Laylee traceren het boek naar het hoofdkantoor van Capital B, Hivory Towers, waar ze ontdekken dat de pagina's van het boek, 'Pagies', levend en bewust zijn en graag gered willen worden. Het boek in kwestie is het One Book, een magisch artefact met de kracht om het hele universum te herschrijven. Yooka en Laylee wilden zoveel mogelijk Pagies redden en het Ene Boek uit handen van Capital B houden.

Installatieproces: zet de schijf neer en wacht

Net als bij andere Xbox One-games, kunt u de schijf eenvoudig plaatsen, de inhoud ervan installeren en het systeem de toepassing laten bijwerken. U moet binnen twintig tot dertig minuten aan de slag zijn.

Gameplay: 1998 is terug op een meer vergevingsgezinde manier

Als je ooit een 3D-platformgame hebt gespeeld, zoals Super Mario 64, Alice: Madness Returns of de Sly Cooper-trilogie, ben je meteen bekend met Yooka-Laylee. Elke wereld die je bereikt zit vol met geheimen, vijanden, minigames en avonturen - waarvan een groot deel niet meteen kan worden bereikt.

Aan het begin van de game was het een ongecompliceerde 3D-platforming zoals het twintig jaar geleden was, hoewel het iets vergevingsgezinder is dan de meeste van die games. Je kunt vijanden verslaan door ze met Yooka's staart te slaan en de verloren gezondheid te herstellen door smakelijke vlinders te eten.

Het is een ongecompliceerd 3D-platform zoals het 20 jaar geleden was, hoewel het iets vergevingsgezinder is dan de meeste van die games.

Elke keer dat Yooka en Laylee genoeg Pagies weten te vinden en te redden, worden er meer portals ontgrendeld in Hivory Towers, waar ze doorheen kunnen om nieuwe werelden (en meer Pagies) te vinden. Je kunt Pagies ook gebruiken om de werelden die je al hebt bezocht uit te breiden, meer gebieden vrij te maken om te verkennen en nog meer Pagies te ontdekken.

Je kunt ook Quills uit de hele game verzamelen, die worden gebruikt om nieuwe vaardigheden van een leverancier te kopen, zoals de mogelijkheid om rond te rollen, een sonische schreeuw van Laylee die verborgen voorwerpen kan onthullen en de mogelijkheid om voor korte afstanden te zweven. Bij elke nieuwe beweging kun je nieuwe gebieden bereiken of interactie hebben met nieuwe objecten, puzzels oplossen en taken voltooien die je voorheen niet aankon.

Het spel is opzettelijk niet-lineair. Elke wereld die je betreedt, is een open gebied vol dingen om te doen. Je kunt alle kanten opgaan en op je gemak verkennen, met een volledige cast van eigenzinnige personages die in elke fase wachten met een hoop geheimen om te vinden.

Games zagen er vroeger niet zo goed uit, maar het verschil is niet zo dramatisch als je zou denken.

Een leuke rimpel is dat elke wereld een geheim arcadespel heeft dat ergens binnenin verborgen is, gehost door Rextro, een T-Rex gemaakt van blokkerige pixels die denkt dat het nog steeds 1998 is. Hij daagt spelers uit die het benodigde item hebben gevonden om tegen hem te strijden in het verleden -school arcade games. Een ander personage, Kartos, daagt je uit voor speciale mijnkarren, als een knipoog naar de oude Donkey Kong Country-spellen die Rare destijds goed maakte.

Al met al is het eenvoudig, maar voelt het niet aan te gemakkelijk. Je begint extra bewegingen goed te krijgen wanneer ze nuttig worden. Vroege vijanden zijn eenvoudige hop-and-bop-goblins waarmee je in je slaap zou kunnen omgaan, maar het wordt spannend als je vijanden tegenkomt met afstandsaanvallen, of die levenloze objecten kunnen bezitten om je mee aan te vallen. Op dat moment waren we verrast door hoe snel Yooka-Laylee veranderde van een liefdevolle, gemakkelijke hommage aan 3D-platformgames in jaren 90-stijl naar iets veel uitdagender.

Bekijk onze gids voor de beste Xbox Live-games die je vandaag kunt kopen.

Grafische vormgeving: opzettelijk en zelfbewust old-school

Games zagen er vroeger niet zo goed uit, maar het verschil is niet zo dramatisch als je zou denken. Yooka-Laylee is gemaakt om eruit te zien alsof het slechts een kleine upgrade is tijdens de hoogtijdagen van de N64, met eenvoudige grafische afbeeldingen en grote cartoonachtige personages. Alles is een beetje een erfenis, vooral hier in het full-HD-tijdperk.

De animatie is waar het schijnt, omdat elke beweging goed stroomt. Yooka, Laylee en al hun vrienden, bondgenoten en vijanden hebben een heleboel persoonlijkheid, van grappen terzijde tot inactieve animaties. Het is nog steeds een beetje standaard, wat waarschijnlijk te verwachten is van een platformonafhankelijke game gemaakt door een onafhankelijke ontwikkelaar, maar dat draagt ​​bij aan de doelbewuste retro-esthetiek.

Prijs: Mogelijk de moeite waard

Een nieuwe kopie of digitale download van Yooka-Laylee wordt verkocht voor US $ 39,99 tegen verkoopprijs. De game was een succes bij de lancering en ontvangt nog steeds updates van Playtonic. Er is zelfs een gratis DLC-item gepland, de 64-bit Tonic, die kan worden uitgerust om de graphics nog verder terug te draaien richting 1998.

Het is een groot spel met veel te zien en te doen, dus als het je of je kind raakt, kun je verwachten dat het een tijdje zal spelen. Alleen al het voltooien van het verhaal duurt ongeveer 20 uur en het voltooien van alle optionele inhoud, zoals het vinden van alle 145 Pagies, duurt nog eens 12 tot 15 uur.

Concurrentie: niet veel van de afgelopen 20 jaar

Yooka-Laylee is zo'n erfenistitel dat je het niet goed kunt vergelijken met veel van wat er de laatste tijd uitkomt. De indie-platformgame The Adventure Pals van vorig jaar deelt bijvoorbeeld veel plezier van Yooka-Laylee, maar is een stuk moeilijker en 2D. De algemene stroom van Yooka-Laylee's gameplay - zoek Quills, ontgrendel bewegingen, gebruik die bewegingen om eerder ontoegankelijke delen van de kaart te bereiken - doet ook denken aan het "Metroidvania" -genre, met recente spellen zoals Axiom Verge en Timespinner.

Voor een meer directe vergelijking kun je in plaats daarvan kijken naar recente compilaties, zoals de Crash Bandicoot N-Sane Trilogy of Spyro the Dragon Remastered. Crash en Spyro waren twee van de personages die afkomstig zijn uit dezelfde gamegeschiedenis die Yooka-Laylee inspireerde, dus ze zijn natuurlijke concurrentie in hetzelfde genre.

Eindoordeel

Een retro game met een retro gevoel voor humor

In het ergste geval is Yooka-Laylee een beetje simpel en te reflexief zelfbewust van zijn eigen genre-tropen; op zijn best is het een vrolijke tekenfilm van een game met een enigszins ongelijke moeilijkheidsgrafiek. Het is een lofzang op een oude stijl van games. Als het verbinding maakt, is het het soort titel waar nostalgische jeugdherinneringen van zijn gemaakt.

Specificaties

• Productnaam Yooka-Laylee
  • Prijs $ 39,99